October 8, 2016

Let's be a word analyser


Assalamualaikum

Post kali ni merupakan sequel atau kesinambungan kepada post sebelum ni.....

Ada orang curious macam mana nak terima perlian orang dengan hati yang positif... Sedangkan hati ni tengah membuak2 dengan geram dan tak puas hati.

Sebenarnya Cara2 atau tips tak akan berkesan kalau akal kita dah jatuhkan hukuman kepada orang yang memerli. Kenapa?  Sebab akal kita dah hukum orang ni, "dia kutuk aku, dia maki Aku, dia tak tahu apa2 pasal Aku... Dia jahat, kurang ajar..." etc.

Belum sempat berfikir,  emosi dah sentap dan tindakan balas spontan akan berlaku. Melalui tindak balas spontan ini lah kita dapat tahu nature seseorang. Contohnya baran, kecik hati, menangis, balas dendam dan sebagainya.

Jadi,  bila emosi tercalar, akal tak dapat berfikir secara reasonable. Sebab tu pada post yang lepas ada dikatakan keikhlasan untuk berubah dan alert kelemahan sendiri adalah sangat penting.

InsyaAllah dengan rasa dan sifat ingin berubah ini, laluan kita akan dipermudahkan dan bertemu dengan orang2 yang baik2.

Selepas tu baru kita boleh ke next step which is...

Back to the topic.....

***************

Let's be a word analyser

Word analyser di sini bukan bermaksud penggodam atau sasterawan atau seangkatan dengannya ye.. Huhu

Salah satu cara yang saya perhatikan, untuk kita menerima kata2 yang berbentuk apa saja baik mahupun buruk adalah dengan cara analyse perkataan2 yang diberikan.

Dengan perkataan 'analyse' Itu sendiri kita tahu ia berkaitan dengan berfikir. Bila satu statement di luahkan, terima ia dari segi perkataan tanpa menukar maksud tersirat statement tersebut.

Ada orang dibesarkan dalam good environment Dan tak ada masalah dalam berfikiran positive so that's a gift.

Untuk beginners of cause tak semudah yang kita fikirkan, Jadi cuba sematkan dalam minda kita...
"word...  It's JUST a word!"

Andaikan ia hanyalah permainan perkataan..  :D

Bila orang kata "kau gila!"... Cuba fikir..Gila? Aku gila tak? Instead of terima bulat2 dan terus melenting, kita fikir .. dan soalan2 kita tu dijawab dalam minda,  kita boleh buat satu conclusion "Aku boleh solat, boleh mengaji dan membaca... Dekat mana yang Gila... " so Tak perlu terima  perkataan yang ditujukan kepada kita.

Secara automatic diri kita Ada protection. Protection Bukan dari perisai mahupun kuali tetapi diri kita sendiri. Kita berhak untuk menerima atau tidak menerima (ignore) kata2 yang ditujukan kepada kita.

So bila kita ignore sesuatu statement, tak perlu difikirkan lagi sehingga terngiang2 dalam hati. Put a FULL STOP to it!

Sentiasa praktis minda kita sebagai word analyser ... Okay..  Cuba mula dari sekarang....
"mak kau hijau! "

Bila kita dapat berlatih analyse perkataan2 yang negatif, perkataan2 tersebut akan ditukarkan kepada kata2 yang kosong! Jadi, daripada kata2 yang berbentuk sindiran dan mengganggu perasaan berubah kepada perkataan2 yang tak sensitif.

Kelebihan yang saya dapati dengan menjadi word analyser....

First and foremost, kita dapat menjaga hati kita sendiri daripada bersangka buruk dan macam2 perasaan negatif..  Yang paling penting hati lebih tenang,

Second,  you will be a good listener..

Third,  people feel easy and comfortable with you

Forth,  kita rasa lebih berani dan cermat dengan kata2

Fifth, you will see world from different point of view and you know what.... it's so beautiful 💕

Banyak lagi sebenarnya pengalaman pahit manis yang akan dilalui bila nak cuba berubah point of view and it's time consuming depends on how fast we can accept kaedah ini. But , with WILL and IKHLAS InsyaAllah we can do it!





No comments:

Post a Comment