February 16, 2012

:: About Lada Hitam ::

Assalamualaikum Gardeners =)


Siapa dekat sini yang tidak pernah makan lada hitam a.k.a blackpepper? ish ish ish.. tak pe. Aku boleh makan kan.. ^^

Lada hitam ni bagi aku rasa dia tidak lah pedas mana tapi ia meninggalkan rasa bahang or orang melayu kata panas dalam badan. Dalam masakan aku, aku suka sangat campurkan lada hitam sebab rasanya sedap, menambah selera dan bau dia best. Tak kisah la untuk lauk pauk or goreng-goreng. Tapi tak de la sampai asam pedas pun letak juga --__--"






Nama saintifiknya ialah Piper nigrum. First time ia ditemui di Malabar, pantai barat India.  Sekarang ni lada hitam boleh didapati dimerata tempat terutamanya wilayah Asia seperti Malaysia.


Antara kelebihan lada hitam ialah ia baik dalam:


1. Meredakan sakit perut 
2. Loya
3. Demam
4. Sakit sendi
5. Sakit kepala
6. Membuang angin dalam badan
7. Meredakan cirit birit 
8. Kencing tidak lawas.
9. Melancarkan menstruasi (haid)
10. Meredakan serangan asma
11. Mengatasi perut kembung


Aku agak terkejut rupanya blackpepper ni adalah salah satu ubat yang digunakan di dalam Perubatan Homeopathy. Untuk pengetahuan kalian, Homeopathy merupakan sebuah sistem perubatan yang berasal dari German. Homeopathy menyelidik pesakit dengan lebih terperinci, detail dan menyeluruh.

Contoh yang aku dapati yang ada dalam blackpepper ini,

Perubatan biasa ---> sakit kepala.

Homeopathy ----> sakit kepala yang berat sehingga seolah-olah kedua pelipis ditekan-tekan. Terdapat juga rasa tekanan pada tulang hidung dan tulang muka. Kedua mata radang dan membakar. Sakit bola mata pula bagaikan hendak meletup. (Dr. W. Boericke)

Di sini kita dapat membandingkan betapa terperincinya Homeopathy ini dalam merawat pesakit. 

Kalau kalian nak tahu lebih lanjut mengenai Perubatan Homeopathy, aku akan buat dekat entry yang lain okay.. ^^


No comments:

Post a Comment